Monday 14 November 2011

PERAKAUNAN UNTUK PENGGAJIAN

DOKUMEN PENGGAJIAN

Maksud Penggajian
Penggajian ialah urusan menggaji kepada pekerja yang menyumbangkan tenaganya kepada majikan. Setiap individu yang bekerja akan mendapat ganjaran daripada majikannya. Ganjaran tersebut dipanggil gaji atau upah.

            Perakaunan penggajian bukan sahaja melibatkan pembayaran gaji kepada pekerja. Perakaunan penggajian turut melibatkanpenyediaan rekod yang lengkap mengenai diri pekerja di samping mematuhi dasar yang ditetapkan oleh kerajaan melalui agensi seperti Jabatan Buruh, Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP), dan Pertubuhan Keselamatan Sosial (PERKESO). Rekod perakaunan berkaitan gaji dan upah haruslah tepat, betul dan disimpan secara sistematik. 

Slip Gaji
slip gaji merupakan dokumen yang diterima oleh setiap pekerja daripada majikan. Slip gaji adalah satu penyata yang menunjukkan jumlah gaji kasar serta jumlah potongan daripada gaji pekerja. Perkara yang biasa terdapat dalam slip gaji ialah:

Kaedah Pembayaran
Kaedah yang biasa digunakan termasuklah pembayaran secara tunai, cek, dan pembayaran automatik, iaitu kemasukan terus gaji ke dalam akaun bank pekerja.

Terdapat 3 kaedah pembayaran gaji iaitu:









1 comments:

Hamitaf Isami said...

Assalam. Terima kasih atas maklumat yang berguna. Thanks a lot..

Post a Comment

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | ewa network review